Sider

Bianca`s søte saker

Bianca`s søte saker

mandag 12. oktober 2015

HØST
I dag har jeg laget eplegele.

Heelt nydelig med mørkere kvelder hvor stearinlysene virkelig får vist sin beste side:)

Noe annet som er deilig med høsten er frukt og bær. Jeg er så heldig å ha ett epletre i hagen som virkelig gir av seg selv. MASSE deilige, perfekt sure epler. I fjor laget jeg eplemos til den store gullmedaljen, i år ønsket jeg å lage eplegele. Her har dere min oppskrift, syns den smaker nyyydelig både på brødskiva eller som tilbehør til ost og kjeks...Mmm..

Ett trillebår fullt av epler og mer der det kommer i fra:)

Jeg laget gele av fire kg epler i dag.
Eplene vasket jeg først før jeg deler dem i 4. Det som er så deilig med å lage eplegele er at eplene trenger hverken skrelles eller renses før de skal kokes.
Eplene legges ferdig delt i en kjele med vann ( 1L vann pr kg epler). Jeg elsker smak av kanel og vanilje, så kanelstang ( 3stk) og vaniljestang (1 stk) er ett MUST :)
 
La dette koke i 1 times tid, gjerne til eplene er godt kokt. Det gjør ingenting om eplene smuldres opp.
Ta en stor bakebolle, legg ett klede over (jeg bruker gassklut) og bind dette fast med hyssing rundt bollen. Dette fungerer som en sil.
Legg litt av eplemassen oppå kledet, la det renne igjennom (ikke press, da vil ikke geleen bli klar, her kreves det litt tålmodighet.) Etter 15-20 min fjerner du massen som ligger på kledet og legger på ny. Dette må du gjøre til kjelen med kokte epler er tom.
Du vil da sitte igjen med masse saft i bollen.

Mål opp mengden saft du har fått og tilsett 3/4 med sukker i gram.
I mitt tilfelle fikk jeg 21 dl saft, helte dette i en kjele og tilsatte ca 1600gr sukker gradvis mens det kokte opp. Rør godt så sukkeret løses opp.
Jeg tilsatte også en vaniljestang til i eplesaften mens den kokte. Tilsett 1/3 sitronflaske etter sukkeret er løst opp.
Dette må koke i ca 1 1/2 t. uten at du rører. Fjern skummet/hinnen som legger seg oppå innimellom.

Mens dette koker, steriliserer jeg syltetøyglassene eplegelen skal bo i:)

Det er viktig at syltetøyglassene er varme når geleen helles på, slik at det blir ordentlig vakum når lokkene settes på. Dette gjør eplegeleen holdbar lenger. (Holdbar ca 9-12 mnd hvis du oppbevarer den mørkt og kaldt)
Sil gjerne geleen med en sil når du tømmer det over på glassene, da er du sikret klumpfri gele. (viktig at geleen er varm når du evt siler den slik at den ikke stivner i silen.

Jeg fikk 5 syltetøyglass a 500ml stk ut av 4 kg epler.

Gleder meg så til å nyte denne deilige geleen, kanskje det drypper litt på familien til jul også:)
Lykke til om du velger å prøve, det er så absolutt verdt tiden det tar.

Ha en super oktober kveld videre.

Bia :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar