Sider

Bianca`s søte saker

Bianca`s søte saker

tirsdag 13. oktober 2015

Vaniljekake- en deilig langpannekake. (Uten egg)

Jeg fikk forespørsel om jeg hadde en oppskrift på kake til barn som ikke inneholder egg grunnet allergi mot dette.
Og det har jeg:)
Denne kaken er ikke bare til barn, voksne elsker denne også har jeg erfart.
Kaken er super enkel å lage, inneholder få ingredienser, blir myk og saftig, smaker like godt varm som kald og er perfekt å fryse.
En av mine yndlinger.

Dette trenger du:    1L vaniljesaus (sjekk på innholdsfortegnelsen at denne ikke inneholder egg,Piano sin vaniljesaus gjør ikke det.)
 
       500g sukker
              2ts vaniljesukker
 
 
 Disse 3 ingrediensene blandes godt sammen før resten tilsettes.
                                  
                                 800g mel (siktes)                     
                     6ts bakepulver (siktes)
 
Dette siktes i blandingen og røres forsiktig inn.
 
  250g smeltet, avkjølt margarin røres inn til slutt.
 
Røren tømmes i en langpanne (evt en stor rund kakeform 30cm), stekes på 175 grader i 45 minutter på nederste rille.
 
Denne kaken er en ganske tung, "kleimete" kake med mye smak. Den trenger egentlig ikke noe fyll/glasur, men det finns mange muligheter om man ønsker det.
Jeg har opp til flere ganger laget bryllupskaker med vanilje kake som bunn.
 
Dette er ett eksempel. Denne kaken fylte jeg med hjemmelaget skogsbærfromasj og ostekrem, en veldig god kombinasjon av søtt, syrlig og friskt.
(Eget innlegg av hele bryllupskaken kommer etter hvert)
 
Kaken er absolutt verdt ett forsøk. Her i huset elskes den av store og små:)
 
Bia.
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar